Anne-Marie en Paul Kamphuis eigenaren Buitenplaats Landgoed Het Hakenberg ontvangen OKS-prijs

Op 29 mei 2019 is op Het Hakenberg de OKS-prijs uitgereikt aan Anne-Marie en Paul Kamphuis, eigenaren van Buitenplaats Landgoed Het Hakenberg in Beuningen. De uitreiking vond plaats op de feestelijk opening van Dag van het Kasteel Overijssel.

De prijs werd uitgereikt door Leo Elfers, voorzitter van de Overijsselse Kastelenstichting (OKS) en Cia Kroon burgermeester van Losser.

De OKS-prijs

Deze Overijsselse prijs is bestemd voor personen of organisaties die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de instandhouding van Overijsselse buitenplaatsen. Buitenplaatsen dragen enorm bij aan het aanzien van de provincie en maken Overijssel mooier. De Overijsselse Kastelenstichting (OKS) heeft deze prijs in het leven geroepen om buitenplaatsen en hun verhalen onder de aandacht te brengen. Daarom is de uitreiking gekoppeld aan publieksevenement Dag van het Kasteel. Tijdens Dag van het Kasteel staat dit prachtige erfgoed in de schijnwerpers en is toegankelijk voor een breed publiek.

Gedicht over Het Hakenberg

Ter gelegenheid van de prijsuitreiking schreef stadsdichter van Oldenzaal; Patrick Olde Nordkamp een lofzang op Het Hakenberg.

Tankenberg, Paasberg, Hakenberg… Spookhazen, Witte wieven, Galgenbelt, hang naar de dood
Scherende vleermuizen, balkende uilen, de zon kleurt hemels rood
Ochtendgloren, Hakenberg, Klein, Old of Groot
Hakolberend, Hackelberg, Hackelblok
Amper vijf uur in de ochtend op de klok

Vogels ontwaken luidruchtig in het ochtendtij
Reeën, zelfs een zesender, fourageren in de wei
Spookhazenroute schoorvoetend rondom Hakenberg
Mysterieus, mystiek, in de Tour de France een dwerg

Blik op de Hooge Lutte, de Groote Hel, een onverwachte groet
Een ooievaar die hier wél ongestoord zijn nest uitbroedt
Landgoed Hakenberg, dendrologisch van belang
Une ferme Ornée, lambrisering, nostalgisch behang
Hakolberend, Hackelberg, Hackelblok
Amper twaalf uur ’s middags op de klok

De zon kleurt de koeien bont in wilde bloemenweide
Mens en natuur die zich hier nooit van elkaar scheidde
Streekarchitect Jan Jans, zonder kinderen…
Liet zich niet door externe invloeden hinderen

Bentheim op Slot, door de bomen schielijk verscholen in het gezicht
Peter Wattez, landschapsarchitect, zag hier het licht
Mist en nevel creëren kransen rondom theekoepel, 57 meter hoog
Wodan of Anubis? De Hellehond hield hier zijn poten droog

Hakolberend, Hackelberg, Hackelblok
‘n Tweeduuster’ vecht onverstoorbaar tegen de klok
Niet de mens maar het ongedierte heerst hier over de nacht
Een eervolle prijs voor ecologische- en architectonische pracht
Landgoed Hakenberg is geen geschiedenis, maar blijvende nostalgie
Dankzij het grote hart van Paul en Anne-Marie

Tankenberg, Paasberg, Hakenberg...

Over de Overijsselse Kastelenstichting

De Overijsselse Kastelenstichting spitst zich toe op het ondersteunen van kleinschalige projecten ter behoud van het unieke karakter van buitenplaatsen.

Het Hakenberg te bezoeken op 10 juni op Dag van het Kasteel

Tweede pinksterdag, 10 juni a.s., organiseert de Nederlandse Kastelenstichting (NKS) voor de twaalfde keer het landelijk publieksevenement Dag van het Kasteel. Op deze dag openen kastelen, buitenplaatsen en landgoederen hun poorten voor publiek. Ook Buitenplaats Landgoed Het Hakenberg is dan te bezoeken. Bekijk het programma op www.dagvanhetkasteel.nl.

Geplaatst op: 04-06-2019

29 mei: Uitreiking OKS-prijs tijdens Dag van het Kasteel kick-off

Op 29 mei 2019 is op Het Hakenberg de uitreiking van de OKS-prijs. Deze Overijsselse prijs is bestemd voor personen of organisaties die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de instandhouding van buitenplaatsen. Buitenplaatsen dragen enorm bij aan het aanzien van de provincie en maken Overijssel mooier. De Overijsselse Kastelenstichting (OKS) heeft deze prijs in het leven geroepen om buitenplaatsen en hun verhalen onder de aandacht te brengen. Daarom is de uitreiking gekoppeld aan publieksevenement Dag van het Kasteel. Tijdens Dag van het Kasteel staat dit prachtige erfgoed in de schijnwerpers en is toegankelijk voor een breed publiek.

Prijsuitreiking

De uitreiking is woensdag 29 mei 2019 om 16.00 uur op Het Hakenberg, Hakenbergweg 16, 7588 RM Beuningen. De burgemeester van Losser, Caecilia Kroon, en OKS-voorzitter Leo Elfers reiken de prijs uit aan winnaars Paul en Anne-Marie Kamphuis. Zij ontvangen een bedrag van €5000. De OKS wil hiermee degenen die zich inzetten voor behoud van Overijsselse buitenplaatsen belonen. Daarnaast wil de OKS  ook anderen aanmoedigen om bij te dragen. De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de kick-off van Dag van het Kasteel.

Over de Overijsselse Kastelenstichting

De Overijsselse Kastelen Stichting spitst zich toe op het ondersteunen van kleinschalige projecten ter behoud van het unieke karakter van monumentale gebouwen en hun landgoederen.

Over Dag van het Kasteel

Tweede pinksterdag, 10 juni a.s., organiseert de Nederlandse Kastelenstichting (NKS) voor de twaalfde keer landelijk publieksevenement Dag van het Kasteel. Op deze dag openen kastelen, buitenplaatsen en landgoederen hun poorten voor publiek. Ook poorten die normaal gesloten blijven, gaan van het slot. Bekijk het programma op www.dagvanhetkasteel.nl.

Geplaatst op: 15-05-2019

Dag van het Kasteel 2019

Een publieksevenement dat de verhalen van kastelen, buitenplaatsen en archeologische kasteellocaties in Overijssel op locatie tot leven brengt voor jong en oud.

De Overijsselse Kastelen Stichting levert een bijdrage aan de Dag van het Kasteel 2019. Meer informatie volgt zo spoedig mogelijk!

Dag van het Kasteel 2019

Geplaatst op: 05-03-2019

Landelijke Dag van het Kasteel

Op tweede Pinksterdag, 16 mei 2016, vond de traditiegetrouw de Dag van het Kasteel plaats. Op meer dan 100 kastelen en buitenplaatsen in Nederland was men welkom. Deze dag werd georganiseerd door NKS kenniscentrum voor Kasteel en Buitenplaats. De Overijsselse Kastelen Stichting was sponsor van deze activiteit in Overijssel.

In Overijssel deden 11 buitenplaatsen mee. De deelname van deze 11 buitens was bijzonder, zo niet uniek, te noemen. Veel van deze buitenplaatsen zijn particulier bewoond en doorgaans niet toegankelijk voor publiek.

De deelnemende buitens zijn stuk voor stuk levende landgoederen; plekken waar gewerkt en gewoond wordt. De eigenaren en beheerders van deze landgoederen willen u op deze dag graag meer vertellen over het reilen en zeilen op een landgoed. Over hun passie en ook het harde werk dat het met zich meebrengt. Natuurlijk ook over de pracht van de locatie en de historie die eraan verbonden is.

Deelnemende Overijsselse buitenplaatsen waren:

Landgoed Vilsteren (Vilsteren)
Landgoed de Horte (Dalfsen)
Havezate Den Berg (Dalfsen)
Landgoed Hessum (Dalfsen)
Landgoed Den Aalshorst (Dalfsen)
Landgoed De Gelder (Wijhe)
Havezate De Haere (Olst)
Burg Hohes Haus (Heek-Nienborg, Duitsland)
Buitenplaats Singraven (Denekamp)
Landgoed Huis De Colckhof (Laag Zuthem)
Buitenplaats Spijkerbosch (Olst)

Zondag 13 september 2015 Was er een Open Dag op Singraven. Vanwege het 600 jarig bestaan stelde de Stichting Edwina van Heek het landgoed open er waren diverse activiteiten op het gehele landgoed.

Voor deze gelegenheid had Kunsten op Straat in samenwerking met Rode Wangen een speciale wandeling uitgezet. Dit werd financieel ondersteund door de Overijsselse Kastelen Stichting.

Geplaatst op: 13-08-2016

Presentatie boek Heren op het land

Cover Heren op het land19 april 2013 is de boekpresentatie van Heren op het Land. Een publicatie van Mascha van Damme, uitgegeven door De Kunst, in samenwerking met Het Oversticht. Het rijk geïllustreerde boek met meer dan 150 foto's vertelt het verhaal over de buitenplaatsen en landgoederen die eind negentiende, begin twintigste eeuw ontstonden in Twente. De Overijsselse Kastelenstichting heeft een aanzienlijke financiële bijdrage geleverd aan deze uitgave.

De enorme groei van de Twentse textielindustrie tussen 1890 en 1920 stelde de gefortuneerde fabrikanten in staat om op grote schaal buitenplaatsen en landgoederen aan te leggen. Deze concentratie van fabrikantenbuitenplaatsen is bijzonder, typisch voor Twente, en zelfs uniek voor Nederland.

De aanleg van de landgoederen van textielfabrikanten heeft een ongekende invloed gehad op het Twentse landschap. Naast de bouw van grote buitenhuizen waren de fabrikanten namelijk ook verantwoordelijk voor de aanleg van prachtige tuinen en uitgestrekte bosgebieden.

Nog niet eerder is er een aparte uitgave over de (cultuur)historie van deze bijzondere landgoederen en buitenplaatsen verschenen. In het boek worden de vestigingsfactoren, de culturele achtergrond,en de invloed op het Twentse landschap belicht door auteurs met verschillende disciplines: interieur, erfgoed en (landschaps)architectuur.

Geplaatst op: 31-03-2013