29 mei: Uitreiking OKS-prijs tijdens Dag van het Kasteel kick-off

Op 29 mei 2019 is op Het Hakenberg de uitreiking van de OKS-prijs. Deze Overijsselse prijs is bestemd voor personen of organisaties die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de instandhouding van buitenplaatsen. Buitenplaatsen dragen enorm bij aan het aanzien van de provincie en maken Overijssel mooier. De Overijsselse Kastelenstichting (OKS) heeft deze prijs in het leven geroepen om buitenplaatsen en hun verhalen onder de aandacht te brengen. Daarom is de uitreiking gekoppeld aan publieksevenement Dag van het Kasteel. Tijdens Dag van het Kasteel staat dit prachtige erfgoed in de schijnwerpers en is toegankelijk voor een breed publiek.

Prijsuitreiking

De uitreiking is woensdag 29 mei 2019 om 16.00 uur op Het Hakenberg, Hakenbergweg 16, 7588 RM Beuningen. De burgemeester van Losser, Caecilia Kroon, en OKS-voorzitter Leo Elfers reiken de prijs uit aan winnaars Paul en Anne-Marie Kamphuis. Zij ontvangen een bedrag van €5000. De OKS wil hiermee degenen die zich inzetten voor behoud van Overijsselse buitenplaatsen belonen. Daarnaast wil de OKS  ook anderen aanmoedigen om bij te dragen. De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de kick-off van Dag van het Kasteel.

Over de Overijsselse Kastelenstichting

De Overijsselse Kastelen Stichting spitst zich toe op het ondersteunen van kleinschalige projecten ter behoud van het unieke karakter van monumentale gebouwen en hun landgoederen.

Over Dag van het Kasteel

Tweede pinksterdag, 10 juni a.s., organiseert de Nederlandse Kastelenstichting (NKS) voor de twaalfde keer landelijk publieksevenement Dag van het Kasteel. Op deze dag openen kastelen, buitenplaatsen en landgoederen hun poorten voor publiek. Ook poorten die normaal gesloten blijven, gaan van het slot. Bekijk het programma op www.dagvanhetkasteel.nl.

Geplaatst op: 15-05-2019

Dag van het Kasteel 2019

Een publieksevenement dat de verhalen van kastelen, buitenplaatsen en archeologische kasteellocaties in Overijssel op locatie tot leven brengt voor jong en oud.

De Overijsselse Kastelen Stichting levert een bijdrage aan de Dag van het Kasteel 2019. Meer informatie volgt zo spoedig mogelijk!

Dag van het Kasteel 2019

Geplaatst op: 05-03-2019

Landelijke Dag van het Kasteel

Op tweede Pinksterdag, 16 mei 2016, vond de traditiegetrouw de Dag van het Kasteel plaats. Op meer dan 100 kastelen en buitenplaatsen in Nederland was men welkom. Deze dag werd georganiseerd door NKS kenniscentrum voor Kasteel en Buitenplaats. De Overijsselse Kastelen Stichting was sponsor van deze activiteit in Overijssel.

In Overijssel deden 11 buitenplaatsen mee. De deelname van deze 11 buitens was bijzonder, zo niet uniek, te noemen. Veel van deze buitenplaatsen zijn particulier bewoond en doorgaans niet toegankelijk voor publiek.

De deelnemende buitens zijn stuk voor stuk levende landgoederen; plekken waar gewerkt en gewoond wordt. De eigenaren en beheerders van deze landgoederen willen u op deze dag graag meer vertellen over het reilen en zeilen op een landgoed. Over hun passie en ook het harde werk dat het met zich meebrengt. Natuurlijk ook over de pracht van de locatie en de historie die eraan verbonden is.

Deelnemende Overijsselse buitenplaatsen waren:

Landgoed Vilsteren (Vilsteren)
Landgoed de Horte (Dalfsen)
Havezate Den Berg (Dalfsen)
Landgoed Hessum (Dalfsen)
Landgoed Den Aalshorst (Dalfsen)
Landgoed De Gelder (Wijhe)
Havezate De Haere (Olst)
Burg Hohes Haus (Heek-Nienborg, Duitsland)
Buitenplaats Singraven (Denekamp)
Landgoed Huis De Colckhof (Laag Zuthem)
Buitenplaats Spijkerbosch (Olst)

Zondag 13 september 2015 Was er een Open Dag op Singraven. Vanwege het 600 jarig bestaan stelde de Stichting Edwina van Heek het landgoed open er waren diverse activiteiten op het gehele landgoed.

Voor deze gelegenheid had Kunsten op Straat in samenwerking met Rode Wangen een speciale wandeling uitgezet. Dit werd financieel ondersteund door de Overijsselse Kastelen Stichting.

Geplaatst op: 13-08-2016

Presentatie boek Heren op het land

Cover Heren op het land19 april 2013 is de boekpresentatie van Heren op het Land. Een publicatie van Mascha van Damme, uitgegeven door De Kunst, in samenwerking met Het Oversticht. Het rijk geïllustreerde boek met meer dan 150 foto's vertelt het verhaal over de buitenplaatsen en landgoederen die eind negentiende, begin twintigste eeuw ontstonden in Twente. De Overijsselse Kastelenstichting heeft een aanzienlijke financiële bijdrage geleverd aan deze uitgave.

De enorme groei van de Twentse textielindustrie tussen 1890 en 1920 stelde de gefortuneerde fabrikanten in staat om op grote schaal buitenplaatsen en landgoederen aan te leggen. Deze concentratie van fabrikantenbuitenplaatsen is bijzonder, typisch voor Twente, en zelfs uniek voor Nederland.

De aanleg van de landgoederen van textielfabrikanten heeft een ongekende invloed gehad op het Twentse landschap. Naast de bouw van grote buitenhuizen waren de fabrikanten namelijk ook verantwoordelijk voor de aanleg van prachtige tuinen en uitgestrekte bosgebieden.

Nog niet eerder is er een aparte uitgave over de (cultuur)historie van deze bijzondere landgoederen en buitenplaatsen verschenen. In het boek worden de vestigingsfactoren, de culturele achtergrond,en de invloed op het Twentse landschap belicht door auteurs met verschillende disciplines: interieur, erfgoed en (landschaps)architectuur.

Geplaatst op: 31-03-2013