Landelijke Dag van het Kasteel

Op tweede Pinksterdag, 16 mei 2016, vond de traditiegetrouw de Dag van het Kasteel plaats. Op meer dan 100 kastelen en buitenplaatsen in Nederland was men welkom. Deze dag werd georganiseerd door NKS kenniscentrum voor Kasteel en Buitenplaats. De Overijsselse Kastelen Stichting was sponsor van deze activiteit in Overijssel.

In Overijssel deden 11 buitenplaatsen mee. De deelname van deze 11 buitens was bijzonder, zo niet uniek, te noemen. Veel van deze buitenplaatsen zijn particulier bewoond en doorgaans niet toegankelijk voor publiek.

De deelnemende buitens zijn stuk voor stuk levende landgoederen; plekken waar gewerkt en gewoond wordt. De eigenaren en beheerders van deze landgoederen willen u op deze dag graag meer vertellen over het reilen en zeilen op een landgoed. Over hun passie en ook het harde werk dat het met zich meebrengt. Natuurlijk ook over de pracht van de locatie en de historie die eraan verbonden is.

Deelnemende Overijsselse buitenplaatsen waren:

Landgoed Vilsteren (Vilsteren)
Landgoed de Horte (Dalfsen)
Havezate Den Berg (Dalfsen)
Landgoed Hessum (Dalfsen)
Landgoed Den Aalshorst (Dalfsen)
Landgoed De Gelder (Wijhe)
Havezate De Haere (Olst)
Burg Hohes Haus (Heek-Nienborg, Duitsland)
Buitenplaats Singraven (Denekamp)
Landgoed Huis De Colckhof (Laag Zuthem)
Buitenplaats Spijkerbosch (Olst)

Zondag 13 september 2015 Was er een Open Dag op Singraven. Vanwege het 600 jarig bestaan stelde de Stichting Edwina van Heek het landgoed open er waren diverse activiteiten op het gehele landgoed.

Voor deze gelegenheid had Kunsten op Straat in samenwerking met Rode Wangen een speciale wandeling uitgezet. Dit werd financieel ondersteund door de Overijsselse Kastelen Stichting.

Geplaatst op: 13-08-2016

Presentatie boek Heren op het land

Cover Heren op het land19 april 2013 is de boekpresentatie van Heren op het Land. Een publicatie van Mascha van Damme, uitgegeven door De Kunst, in samenwerking met Het Oversticht. Het rijk geïllustreerde boek met meer dan 150 foto's vertelt het verhaal over de buitenplaatsen en landgoederen die eind negentiende, begin twintigste eeuw ontstonden in Twente. De Overijsselse Kastelenstichting heeft een aanzienlijke financiële bijdrage geleverd aan deze uitgave.

De enorme groei van de Twentse textielindustrie tussen 1890 en 1920 stelde de gefortuneerde fabrikanten in staat om op grote schaal buitenplaatsen en landgoederen aan te leggen. Deze concentratie van fabrikantenbuitenplaatsen is bijzonder, typisch voor Twente, en zelfs uniek voor Nederland.

De aanleg van de landgoederen van textielfabrikanten heeft een ongekende invloed gehad op het Twentse landschap. Naast de bouw van grote buitenhuizen waren de fabrikanten namelijk ook verantwoordelijk voor de aanleg van prachtige tuinen en uitgestrekte bosgebieden.

Nog niet eerder is er een aparte uitgave over de (cultuur)historie van deze bijzondere landgoederen en buitenplaatsen verschenen. In het boek worden de vestigingsfactoren, de culturele achtergrond,en de invloed op het Twentse landschap belicht door auteurs met verschillende disciplines: interieur, erfgoed en (landschaps)architectuur.

Geplaatst op: 31-03-2013